Patirtinis ugdymas

Patirtinis mokymas – tai ugdymo strategija, kai mokomasi per patirtį. Galimybė pačiam patirti įvairius procesus praplečia mokymosi lauką, įtvirtina gaunamas žinias, padeda įsiminti naujus dalykus. Mokomasi tiek iš savo, tiek iš kito žmogaus patirties. Patirtinio ugdymo pagrindinis siekis – aktyvi, savarankiška, žingeidi, iniciatyvi asmenybė. Patirtis savaime nebūtinai taps mokymosi šaltiniu, todėl vaikai nuo 4 metų mokosi reflektuoti, ką šis naujas patyrimas reiškia, kam jis bus naudingas.

Patirtinis ugdymas padeda išlaisvinti prigimtinę žmogaus ekspresiją. Į šią būseną vaikas atkeliauja per muziką, garsą, žodį, poeziją, medžiagiškumą ir saugų buvimą ugdymo aplinkoje. Jis pažįsta pasaulį, plečia savo akiratį, išreiškia save per šimtą skirtingų saviraiškos kalbų: pamato ir liečia, ragauja ir užuodžia , išgirsta ir įsimena. Ne paslaptis, kad kūnas turi atmintį, o kai muzikos, teatro ir meno dermė žadina vaikų jusles, naujos žinios lengvai ir ilgam įsimenamos. Vaikas, pažinęs pasaulį per pojūčius, intuityviai, savęs neribodamas, visu savo kūnu per emociją kuria, tai – žmogaus kūrėjo galia.

Įkvėpta suomių holistinio ugdymo pavyzdžių, ankstyvojo meninio ugdymo ekspertė, muzikė, knygų autorė, „Strazdanėlių“ mokyklėlės – darželio savininkė Sonata Latvėnaitė – Kričenienė sukūrė septynių skirtingų spalvų patirtinių „Spalvotų“ susitikimų seriją. „Ilgus metus bendradarbiavau su ankstyvojo muzikinio ugdymo pedagogais iš Vokietijos, JAV ir žavėjausi E. Gordono muzikine sistema. Ją taikau savo pamokose ir dabar. Šitas nuoseklus domėjimasis ankstyvuoju ugdymu atvedė mane į tarptautinę mokslinę konferenciją Taline, kurioje betarpiškai pažinau suomišką požiūrį į vaiką. JAMK taikomųjų mokslų universiteto Muzikos pedagogikos dėstytoja pristatė be galo stiprią muzikinę metodiką vaikams. Pamačiau kaip moko spalvų per muziką ir potyrius. Tai buvo netikėta, nauja ir kartu taip artima, suprantama. Vėliau holistinio ugdymo per patyrimą veiksmingumą patvirtino prof. Outi Ylitapio-Mäntylä ir prof. Leena Poikela iš Oulu universiteto paskaitose, kurias rengė Švietimo ministerija projekto „Inovacijos vaikų darželyje“ ekspertams“.

Patirtinis ugdymas yra edukacinis požiūris, orientuotas į gamtą. Gamta tarnauja kaip patirties vieta, siekiant sustiprinti tiek vaiko pasitikėjimą savimi, tiek grupės draugais. „Strazdanėlių“ darželiai yra įsikūrę šalia regioninių parkų, tad dažnai patirtiniai užsiėmimai vyksta lauko erdvėje ar parke.

Patirtinėje veikloje svarbus ne rezultatas, o pažinimo procesas, atradimai, galimybė smalsauti, mokymasis žaidžiant.

Patirtinis ugdymas remiasi įvairiais metodais ir būdais, tačiau kiekvienas patyriminis užsiėmimas turi:

1

Skatinti vaikus veikti aktyviai, atsakingai ir pasitikėti savo jėgomis.

2

Išstumti iš komforto zonos į mokymosi zoną.

3

Būti ypatingas, nekasdienis, tikras (ne virtualus).

4

Būti skirtas grupėms ir (arba) šeimoms.

5

Įgalinti holistinį mokymąsi.

6

Suteikti erdvės apmąstymams.